söndag 23 oktober 2011

En helg med flow

Härliga höstvackra helgen är snart till ända.

Lördagen inleddes med ett yogapass (följt av grym träningsvärk idag. Vem har sagt att yoga inte är jobbigt?) för att följas upp av några härligt soliga timmar i trädgården och avslutas med trevligt besök av goda vännerna på kvällen. När jag satt där i solen mot den varma husväggen med min tekopp och blickade ut över höstträdgården infann sig en härlig känsla av lugn och välbefinnande.



Det kändes t.o.m så härligt att jag fick kraft att äntligen slutföra mitt murgröneprojekt. Jodå - det är sant! Det har varit på gång ganska länge men av någon anledning ständigt blivit uppskjutet. Men i mitt soliga, tevarma höstrus flöt det på av bara farten. Ogräset rensades bort, jag fyllde på med ny jord och murgrönan åkte ner i marken. Bara sådär!!! Sen fortsatte jag av bara farten att gräva vidare, flytta växter, rensa ogräs och lapa ännu mera höstsol. Ibland hittar man det där flytet eller kanske var det rent av en stund av trädgårdsflow , som Charlotta med bloggen Trädgårdsflow så fint kallar det, som infann sig? Trädgårdsruset och trädgårdsnjutningen då känslan av tid och rum upphör. Då det känns som om allt stämmer och faller på plats. Vad det än var så var det en härlig känsla.

Som jag tidigare berättat har jag ju målbilden klar om hur jag vill att mitt kommande murgrönehav ska bölja fram likt det jag såg i Ulla Molins trädgård i Höganäs i våras! Heltäckande gröna vågor. Jaja! Vi får väl se hur det blir med det men även om det bara skulle bli en bråkdel av Ulla Molins böljande hav så blir jag mer än nöjd!!! (Efter-bilderna är tagna i Ulla Molins trädgård.)


Efter att ha googlat runt i jakt på anvisningar på hur man gör ringblommesalva och efter tips från Laila med bloggen Fagerdala trädgård hamnade mina torkade ringblommeblad idag i en glasburk med olivolja. Den ska stå soligt/ljust i några veckor och gotta till sig. Under tiden ska jag försöka ta reda på var jag kan köpa bivax som man sedan ska blanda tillsammans med ringblommeoljan (efter att ha silat bort bladen). Den färdiga ringblommesalvan sägs vara bra mot tex nariga händer och eksem.


Jag avslutar kvällens inlägg med ytterligare musik av Ane Brun. Hon är bara så otroligt bra. Lyssna om ni vill. Här sjunger hon för ovanlighetens skull en av sina sånger på norska och det är bara såååå vackert. Som om tiden stod still och bara musiken fanns - just här och nu.





En kvällshälsning från Åsa

8 kommentarer:

  1. Härligt med ett murgrönehav! Jag försökte få till ett sådant under mina tre hängviden, men det blev definitivt icke något hav - möjligtvis små, små öar som ogräset snabbt bäddade in. Nytt försök får göras med lite större sticklingar tror jag.
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  2. Jag älskar murgröna och planerar flera murgrönehav! Har bara inte kommit till skott ännu, men nu fick jag förnyad inspiration!
    Och så fick jag se ditt fina ufo-fågel-fat igen. Jag får nog åka och köpa mig ett, det är så snyggt.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Ditt murgrönehav kommer att bli alldeles underbart! Det är något jag också önskar jag kunde ha...

    Spännande med ringblommesalva, det är lite för sent för i år men nästa år kanske man ska testa!

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  4. När tiden bara försvinner i trädgården är det som bäst. Underbart!

    Så fint murgrönehav! Jag gillar murgröna och har det på ett par ställen. På vissa ställen växer det bättre än på andra men det växer.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Låter som en härlig helg! Spännande att se hur salvan blir... Hälsar Linda med Ane Brun i bakgrunden:))

    SvaraRadera
  6. Oj vilken endorfinkick du måste fått av yogan! För det var ju inte lite du hann med på en och samma dag. Imponerande!

    Så fint det är med murgrönan! Jag ser knappt heller någon skillnad på före- och efterbilden. Det måste växa fort hos dig... ;)


    Hälsar Tamara

    SvaraRadera
  7. Så läckert med murgrönehav. Ett sånt vill jag också ha, men mest av allt vill jag ha upp murgrönan i träden, och i år har äntligen ett skott börjat klättra lite. Låter härligt med flow, och du fick ju verkligen en hel del gjort i det flödet.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Så fint det blev!! Jag älskar murgröna, men tyvärr tror jag inte att den övervintrar hos mig... så för mig är det en exotisk växt. Istället tar jag vintergrönan, det blir precis samma hav... Kram, hälsar Lotta :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for Blogger...