lördag 27 augusti 2011

När A blev B men ändå slutade med A!

Vad menar hon NU då, kanske ni undrar???

Vår plan, eller i alla fall vår förhoppning, var att det skulle vara uppehållsväder när vi skulle ta oss en tur till Helsingborg och besöka Trädgårdsfesten på Sofiero som ligger ca 1 timmes bilväg från oss. Så långt, så väl för solen sken faktiskt när vi åkte hemifrån men sen blev det bara mörkare och mörkare. Och MÖRKARE. Regnet skvalade ner blandat med åskdunder när vi väl kom fram. Vi gled förbi entrén till Sofiero i bilen men det kändes faktiskt inte särskilt lockande att traska omkring där just då.

Med tanke på att vi väldig sällan är i Helsingborg så blev plan B att vi i stället körde in till centrum. Vi kryssade mellan regndropparna och med kurrande magar hittade vi en supermysig fik, Ebbas Fik, som helt gick i 50-tals stil. Mätta och belåtna körde vi vidare till två regnsäkra giganter, Väla center och IKEA, När vi trötta kom därifrån så hade regnet faktiskt upphört. TJOHO!!! Mot Sofiero - IGEN...

Sofierobesöket var väldigt lyckat med många utställare, växtförsäljare, visningsmontrar och inte minst vackra omgivningar. Men, och detta var ett stort MEN!!! Till följd av allt regn så var gräsmattorna mer eller mindre förvandlade till leråkrar och detta var vi inte direkt rustade för dvs vi hade inte gummistövlar som så många andra... Vissa besökare gick t.o.m omkring barfota för att rädda skorna. Barnen var barfota i sina sandaler och jag tror ni själva kan bilda er en uppfattning om hur 2 barn ser ut efter några timmars lerplaskande :-)


En av Sofieros utställningar är Coctail Couture. Coctailklänningar gjorda i lergods av Agneta Spånberg. Mycket läckert!


En härlig Helsingborgsdag...men nu på kvällen kände jag mig så ruggig att jag letade upp mina raggsockar. Är det augusti - ELLER???

Hälsar Åsa

P.S Ska ni till Sofiero i morgon så packa med er gummistövlar. Ett hett tips från en säker källa ;-)






12 kommentarer:

  1. Ja, jag hade tänk mig till Sofiero imorgon men får se... vet inte om jag vill traska runt på en leråker?

    Nu har jag ju fått lite bilder från dig! keramikutställningen med klänningar mm ser ju dock väldigt intressant ut.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Ja, jösses som det regnar - jag förstår att det måste vara rena lervällingen med så mycket folk ute på gräsmattorna. Men ni fick ju till dagen riktigt bra trots allt - och fick fika på urmysiga Ebbas dessutom. Är lite sugen på att åka dit imorgon, och samtidigt inte... Får se hur det blir, nån staketmålning här hemma är nog i alla fall rätt uteslutet i fukten. Kram Hanna

    SvaraRadera
  3. Dit skulle jag gärna åka, om jag var lite närmare...Kram Johanna

    SvaraRadera
  4. Hi Åsa
    It is too bad about the bad weather and mud. Your pictures are interesting though. I like the hanging baskets and the clipped shrubbery.

    SvaraRadera
  5. Trist med regn då man ska på trädgårdsvisningar, tur att man har alternativ i beredskap.
    Häftiga coctailklänningar!
    Önskar dig en fin söndag!

    SvaraRadera
  6. Oj oj, men vad kul att ni kom dit iaf! Jag brukar åka men kunde inte i år.

    Bolltistel som du skrev om har jag oxå, ska försöka fröså den så jag får flera!

    Birgit

    SvaraRadera
  7. Hade en svag aning om att det skulle vara regnit och efter som vi har minst 4 timmar att köra så blev det inget av den här gången, men det var kul att höra om er resa och se bilderna!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  8. Inget Helsingborg i år för min del. Jag nöjde mig med trädgårdsdagen "på hemmaplan" i Bäckaskog.

    Ja, det är nog augusti ett par dagar till men visst höstar det till sig. Mysigt tycker jag men det får gärna vara fina dagar ändå.

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Nä, i år lockade inte Helsingborg, men det gjorde svampskogen! Ett kilo trattisar i korgen kändes som ett bra byte...
    Eva

    SvaraRadera
  10. Men du hur har jag kunnat missa din fina blogg! Den åker omedelbums in på min blogglista :-) Ler åt bilden av barnen, kan bara föreställa mig hur de ser ut, måste ha varit en syn för gudar!
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  11. Skulle gärna åkt till Sofiero men det får bli en annan gång. Det ser ut att ha varit rätt mycket spännade att titta på mellan regnskurarna.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Kan tänka mig hur lerigt det var..... :) Tack för bilderna, det ser ut att ha varit en upplevelse - förutom regnet då ;) Jag har bara varit på Sofiero en gång men blev genast förtjust! Hade en fundering på att åka dit men så dök annat upp.
    Tack för titten och ha det så gott i veckan :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for Blogger...