fredag 26 augusti 2011

Kärleken till kärleksörten

Jag hyser en alldeles speciell förkärlek till kärleksörten. Min förtjusning började när jag bodde i lägenhet i stan och ofta fick en bukett av dessa av min mamma så här på höstkanten. De stod så länge och var fina och gav mig lite grönska i asfaltsdjungeln!


Kärleksörten tillhör släktet Sedum, fetblad, och är en lättodlad höstblommande perenn. De tål torka och kan odlas i rabatt, stenparti eller mur. Lite rolig kuriosa är att dess rotknölar innehåller 10 % kolhydrater och har en nötliknande smak. De kan ätas råa men bör kokas i 15 minuter- Nyutslagna blad är en bra källa till vitamin C och kan ätas färska. Kärleksört betraktas som en av de 14 viktigaste vildväxterna i en överlevnadssituation. Ny info för mig - tänk vad man kan få reda på när man söker på internet!!!



Jag har dem i olika konstellationer här i trädgården. En av de mest lyckade är den tillsammans med höstanemon och rosen "The fairy". Även väldigt fin tillsammans med rödbladig alunrot.



***

Kommer ni ihåg killen som skulle åka skateboard från Malmö till Stockholm? Jag kan nu meddela att han nu, 4 veckor senare, har nått sitt mål. Det är ju verkligen en bedrift och särskilt med tanke på det dåliga skick han var i när han gjorde ett stopp hos oss bara några dagar efter avfärd. Då trodde jag verkligen inte att han ens skulle komma utanför kommungränsen. Jag undrar dock om han kommer att ställa sig på skateboarden på ett tag nu ;-)

***

Och tror ni inte att ens modershjärta smälter när snart 7-åriga sonen glatt utbrister: "HURRA! Idag börjar Trädgårdsfredag! Jag ÄLSKAR Trädgårdsfredag!". Gulle! Sen satt han och jag och tittade på programmet tillsammans och han gav små kommentarer om hur mycket det hade växt i trädgården och hur fint det var. Mysigt! Efteråt somnade han gott.

Dax att sova för mig också - i morgon bär det av till Helsingborg och väderprognosen ser solig och varm ut. Tjohej!!!

Åsa

7 kommentarer:

  1. Så många olika fina kärleksört du har! Jag blir så sugen på att köpa några olika sorter. Jag har bara den vanliga röda ännu. Jättefina bilder!
    Vad roligt att du och sonen har samma intresse. Min son (10år) kan tycka det är ok att kolla på Trädgårdsfredag, men igår var det match mellan Barcelona och Porto och då är inte valet svårt för en fotbollstokig.
    Maria

    SvaraRadera
  2. Kul inlägg, blir alltid glad av att läsa din blogg! Bra att veta att man kan käka sedum om det skulle bli akut nån gång! ;)

    Har just sutttit med min fyraåring och tittat på reprisen av Trädgårdsfredag, och det var så mysigt när hon hojtade "kolla, en sån blomma har ju vi" lite nu och då under programmet.

    Ha en härlig dag i Helsingborg! Kram Hanna

    SvaraRadera
  3. Mhmmm... I hear you girl friend.
    Gillar den också, men att man kunde äta den hade jag inte den blekaste om.
    Har hört andras glädje om att Trädgårdsfredag börjar igen. Kul att unga uppskattar den också.

    Ha en trevlig helg.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Kan bara säga att jag definitivt delar din kärlek till kärleksört! Mina blommar snart för fullt och jag njuter varje gång jag ser dem.
    Ha en fortsatt skön helg!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  5. Där fick jag minsann lära mig en del nytt. Bra, då är denna dagen också "fixad". Jag menar, man lär något nytt varje dag heter det ju och hade jag missat det tidigare idag så är det avklarat nu i alla fall. Tack!

    Kärleksört är fina. Jag har ett par olika. Bla har jag en fin i en zinkhink på verandatrappan nu.

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Jag måste bara säga att jag gillar din blog väkldigt mycket
    hälsar en anonym följeslagare

    SvaraRadera
  7. Jag blev lika glad som din sjuåring åt att Trädgårdsfredag är tillbaka, men det skiljer ju 30 år mellan oss. =)

    Kärleksörten är en favorit! Den är ju fin länge från sina första gråaktiga blad om våren tills de blommat färdigt i höst.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for Blogger...