torsdag 22 september 2011

Motljusmodeller

Att fotografera är en tyst syssla som passar mig extra bra just nu!

Jag tjatar vidare om mina dahlior men  de är, förutom att vara några av mina älsklingar (om ni nu kan ha missat det!), också så tacksamma att fotografera. Det är liksom svårt att misslyckas med såna snyggingar ;-)

Dagen bjöd på härlig höstsol och vad passar då bättre än att fotografera modellerna i motljus?

Det gäller att se till att objektet, alltså i det här fallet dahliorna, skuggar solen vilket innebär en hel del hukande och ålande. Med dessa bilderna gjorde jag inga speciella inställningar på kameran utan knäppte bara på. Jag gillar de till synes glödande kanterna på blommorna.


Sen kan det också bli sådana här bilder där jag inte lyckades parera solen bakom blomman. Men just denna gillar jag i all sin utfrätthet ändå... Den visar på den värmen (och det starka ljuset!) som fanns just i det kameraögonblicket.



Det var svårare att skymma solen bakom höstanemonerna men jag gillar ljuset och den spröda känslan i denna bilden. Höstanemonerna vajade hastigt i vinden och jag med dom! Det skulle allt varit en rolig bild på mig när jag for hit och dit med kameran i högsta hugg, än böjd hit, än på tå dit! En hel del bländade soltårar föll under denna fotosession bör tilläggas!


Hälsar Åsa

10 kommentarer:

  1. Super smukke billeder som altid Åsa.....modlys gør noget godt ved motivet....det bliver lidt eventyr agtigt ;0)

    Knus Dorthe

    SvaraRadera
  2. Att fotografera är en sysselsättning man kan göra hur mycket som helst....
    Vackra bilder.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  3. Fina bilder! Visst är det underbart att fotografer, men ibland undrar nog folk vad man håller på med när man ligger, sitter, rullar o ålar i rabatterna:)//Helen

    SvaraRadera
  4. Jättefina bilder!
    Jag gillar också att fota sådär mot olika ljus o vinklar.

    Kram o trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Snyggt! Idag har jag oxå fotat ett par dahlior i Botaniska:) De hade en stor rabatt med MASSA olika vackra dahlior (flera av dem kände jag igen från dina bilder) & då tänkte jag såklart på Dig! Trevlig helg önskar Linda

    SvaraRadera
  6. Jättefina bilder..här blir det fler besök..:)

    Kram Hatty

    SvaraRadera
  7. Såå fina bilder! Bilden på höstanemonen är så vacker ♥ Kram Lotta :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for Blogger...