fredag 23 september 2011

Äppelmarknad i Kivik

Äppelpyssel på hög nivå kan man verkligen prata om i Kivik dessa dagar. Där startar den traditionella äppelmarknaden i morgon och då ska den stora äppeltavlan stå färdig. Tavlan är gjord av Emma Karp Lundström och består av ca 40 000 äpplen!

Jag hade vägarna förbi idag och fick se hur de höll på att färdigställa tavlan och allt annat inför morgondagens marknad. En liten sneak-peak kommer här...



På marknaden kan man få hjälp att sortbestämma sina äpplen. Eftersom jag inte kan vara där i helgen har jag gett ett av våra äpplen från gamla äppelträdet till mina föräldrar som får vara äppelsändebud åt oss. Att det är ett vinteräpple vet vi, men inte vilken sort. Ska bli kul att få svar...


En äppelhälsning från Åsa

5 kommentarer:

  1. Läckert! Hoppas ni äntligen får svar på vilken sort det är:) // Linda

    SvaraRadera
  2. Näförsjutton!!!! Vad läckert!!!
    Har aldrig sett något liknande - heltufft alltså.
    Så himla kul att du delade med dig.
    Vad bra att man kan få äppelsorts hjälp, det finns ju så mycket gamla träd i trädgårdar, folk säljer och köper tomter, så det kan jag förstå att det kanske är populärt.

    Du, får jag låna översta och nedersta bilderna till ett äppelreportage? Om jag får så skriver jag naturligtvis att det är dina bilder och länkar då också.

    Kram,

    Annelie

    SvaraRadera
  3. Hej Åsa!

    Ljuvliga bilder du bjuder på! :) Och vilket toppenväder marknaden fick i år. Härligt! :)

    De där tavlorna är alltid lika fantastiska och jag är full av beundran för hur de lyckas få till det. Imponerande!

    Jag hoppas ni får svar på vilken äppelsort det är ni har och att dina föräldrar får det trevligt på marknaden.

    Ha en fin söndag kära Åsa!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  4. Jäklar vilken snygg tavla. Vilken jobb för de som gjort den, men snygg är den. Fina bilder!//Helen

    SvaraRadera
  5. Oj, undrar om vi kommer att hinna med äppeltavlan i år. I fjor var vi ute i sista minuten och kunde konstatera att många äpplen hade 'fallit ifrån'.
    Hoppas att du får veta vilken äpplesort ni är ägare till, kanske Belle de Boskop, ett härligt vinter/matäpple.
    Må så gott säger
    Eva

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for Blogger...