onsdag 10 oktober 2012

Med is på rutan och mod i hand





Först kom frosten. Den första. Kalla händer som skrapade isiga, stressiga morgonbilen på väg till skolan/förskolan. Skynda, skynda. Kanske kan vi hinna i tid. Lillebror fortfarande i sandaler. Jodå.
Sen kom regnet. I massor. Molnen grät nog lika mycket som jag inombords. Frost. Vinter. Jag är inte redo. Inte än. Inte nu.
Slutligen kom solen. Hösten värmde trötta lilla mamman. De gyllene träden glänste åter mot klarblå himmel. Så. Precis så vill jag ha oktober.
Lilla mamman yrde ut i trädgården. Dahliorna? Pratade lugnande. Stå på er. Härda ut. Ni kan klara det lite till. Jag blåser varma vindar. Skyddar er.

Jag erkänner att jag inte riktigt hänger med i svängarna just nu. Ljus och mörker. Gyllene färger och nordliga vindar. Raggsockar, sandaler, is och höstlöv. Ett barn med sommarkläder. Ett annat som toklängtar efter vintern. Jag som helst bara vill sitta under det gyllene höstträdet. Andas och njuta. Ta in allt som händer. Lugn och ro. Hinna ikapp. Virka.
Kanske just därför som jag gäspar så mycket. Lejongap.

Ringblommor och dahlior
Glödande löv och rödrosiga äpplen
I morgon håller jag modet i hand och gör det. Genomför.

Hälsar Åsa


8 kommentarer:

  1. Usch har du redan haft frost?! Nää, det kan gott vänta lite till, jag vill också fortsätta med sandaler och sommarkläder! Och sitta ute i solen!
    Hoppas du får en bra dag i morgon, utan frost och regn och sånt dumt!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  2. Hej Åsa!

    Vad härligt att läsa dina texter igen - blir glad!

    Hullerombullerväder, inte lätt men lite av varje trots allt ;)

    Visst kan det riktigt kalla vänta! Det har regnat och varit grått sedan jag kom tillbaka. Nu längtar jag efter sol och få pulsa runt i lövhögar.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Två kalla mornar nu och jag måste inse att det är kallt om fötterna, vantarna måste fram och våra morgonbråk handlar om att man måste ha långärmat nu. Sen var det kul att starta en sån här isig morgon med soppatorsk också! Yihoo!

    SvaraRadera
  4. Näe, vem är redo?!
    Håller iaf tummar och tår för att modet är med dig idag, vad du nu än ska göra...

    By the way. Finfint Instagramcollage :)

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  5. Nej och oj! Håller med tiden går för fort den här tiden på året. Precis som andra tidar. Än lyckas vi hålla oss på rätt (?) sida om 0-strecket och dahliorna härdar ut. Natten som kommer ser däremot ut att bli en pärs.
    Kramar!

    SvaraRadera
  6. Här hade vi också frost i natt. Önskar så att jag hunnit föreviga morgonen med kameran för det var så fint. Men det gick inte för sig. Full fart mot jobbet. En hemsk dag och nu sitter jag, helt slut, i soffan med en kopp te.

    Härligt att du hunnit ut med kameran.

    Kramar

    SvaraRadera
  7. Ja lejongapsgäspningar är du inte ensam om... det går för fort nu tycker jag... skulle vilja virka varma mössor till blommorna så dom härdar ut ett litet tag till :-) Ha det bra!

    /Liv

    SvaraRadera
  8. Sååå himelens bra att du gjorde det! tog mod till dig. lovar att det kommer att kännas helt bra alldeles snart..vet ju det där :) den lilla tanken att får man verkligen göra så. men borsta bort det där från din axel och klappa den istället för att du är bra, att du tar ansvar för att du / ni ska må bra..det är det enda rätta *****

    vill också börja virka, och sticka..har en sådan intensiv längtan efter det just nu..

    kramar Lycke

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for Blogger...