söndag 7 oktober 2012

lite här och lite där och lite mitt emellan



Jag har börjat plocka undan i trädgården
det går sakta, men ändå
lite här och lite där
idag plockade jag ner kaffelocksmobilen och trasan
locken plingade sin sång för mig medan jag bar in den
tänkte på i somras när jag och barnen satt i skuggan under parasollen och pysslade
och kaffemobilen blev till. bland annat
sommaren kändes evig. ljus och stilla
nu är det tunga regndroppar, sol som strilar genom gyllene bladverk, geggamoja under skorna, mörka kvällar och kyliga morgnar (även om lillebror envisas med att gå med sandaler fortfarande)
vemodigt och så vackert. hösten
jag går mest små rundor i trädgården och hummar och njuter förnöjt för mig själv
njuter av det som är nu. sommaren var härlig
men hösten den är min

jag tänker på det där poetiska
som flera av er nämnt i era kommentarer till mig
jag förmodar att det är en komplimang, så tack
det gör mig glad även om det inte är något medvetet val
att vara poetisk
ibland blir det bara så mycket ord
jag gillar att skala bort
se vad som blir kvar
kanske inte alltid innebörden går fram
men det är de där mellanrummen jag gillar
att saker kan tolkas olika
en viss känsla i språket
där jag finns mitt emellan orden
kikar ut och säger hej

nu en sista lördagsgodisbit (som blev söndagsgodis) innan sängen kallar
ska försöka att inte starta nya veckan med stora lejongäspningar...

hälsar åsa

4 kommentarer:

  1. Här plockas det också lite här och där i en utdragen processen att närma sig vintern :-) Jag vill inte stänga ner allt i trädgården för snabbt bara för att det är praktiskt och 'skönt att ha det gjort'. Vill klamra mig fast vid vissnande blommor och sysslor som finns kvar att göra. Men det är klart att någon gång kommer en brytpunkt när man får raska på lite med undanplockningen. Väntad snö eller långvarig kylig period exempelvis. Men tjoho vad jag har blivit överraskad med snöfall som kom bara så där. Full skottkärra mitt på gräsmattan blev kvar under snö en hel vinter och ja, alla små avslutande sysslor som inte blev klara :-)) Så kan det gå också. Går det också. Ord är vackra. Du skriver vackert.

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  2. Hej Åsa!
    Torsdag går bara fint. För säkerhets skull måste jag kolla alla sjukhustider jag, vet att jag har en tid för provtagning kl 08.00 på torsdag men jag tror inte att det är något mer den dagen. Hör av mig igen i så fall.
    Cafét vid torget borde vara öppet, de serverar ju även frukost!
    Kul att träffas och ta en fika, ser fram emot det!
    Kram Camilla

    SvaraRadera
  3. Det är i mellanrummen allt spännande blir till!

    SvaraRadera
  4. ååh guud så fint. älskar dessa små lock så mycket, har en liten samling själv..! tycker så om din poesi också jag..och håller med..ibland bättre skala av, säga mindre..så mycket mer som finns att se i det enkla, svåra, med så många tolkningar för den som vill se

    kraaaam Lycke

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for Blogger...