fredag 1 juli 2011

Utflyktstips på Österlen

Idag blev det en utflykt till Haväng som ligger på Österlen strax norr om Vitemölla och Kivik. Det är en del av ett naturreservat och har ett hedliknande landskap och en lång strand med härligt vit sand. En riktig pärla!

Vattentemperaturen är det som det är med - inget för badkrukor (som jag!). Häromdagen uppmättes det 17 grader och någon utbrast "titta, det är någon som simmar!!!". Alltså ingen vanlig syn här omkring. Idag kändes det mer som om isen fortfarande guppade runt i vattnet.


STF har ett vandrarhem på gångavstånd från stranden. En gammal korsvirkesgård där man även som "icke gäst" kan köpa glass och/eller fika efter badet. Utanför vandrarhemmet finns också som extra strössel (!) ett fantastiskt klätterträd som uppskattas lika mycket av klättertokiga barn som vuxna (vi poserade alla i det idag - på olika grenar!).

Idag är det ju fredag (även om alla dagar just nu på ett sant sommarlovsaktigt härligt sätt känns huller om buller) och ikväll blir det konsertbesök i Hammenhög. På Garageprojektet spelar Stefan Sundström Jonny Dunders elektriska cirkus. Kul, kul...och lite lyxigt!

Ha en fin helg

Hälsar
Åsa



7 kommentarer:

  1. Härliga bilder! Vi ska ner till Österlen imorgon, och det är inte omöjligt att det blir en sväng ner till Haväng, det är ju så vackert!
    Ha en skön helg!
    Ullis

    SvaraRadera
  2. Hej.
    Visst är det fint på Österlen. Har varit där en del men aldrig bott på just det vandrarhemmet. Vi är en stor familj och man måste boka jättelångt i förväg.....
    Ha det bra ;)

    SvaraRadera
  3. Kul att du tittade in!Nu har jag har simmat runt på din blogg och njutit ett tag. Av kaffegropen, rosorna, Haväng och annat. Och tänk, parkslide. Den trodde de var bambu där jag bodde som barn. Och vårdade ömt:)

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Halkade in här via en annan blogg!
    O glad blev jag när jag får se bilder från Haväng där har jag minsann varit i till knäna ;-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  5. Så fina bilder!!! Ha en jättefin helg/ Kram Johanna

    SvaraRadera
  6. Österlen var vi på i höstas, blev väldigt förtjust! Haväng var jättefint, där var vi inte. Får ta det nästa gång! :-) Härliga stockrosor.

    Kram

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig utflykt och vilket utflyktsmål! Där har jag också varit. Inte badat (är badkruka av rang) men väl bott på vandrarhem och fikat på värdshuset.
    Visst är det underbart med blommor! De kan avnjutas var som helst, hos vem som helst. Man har dem alltid med sig vart man än åker!
    Ha det fortsatt gott i sommaren!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for Blogger...