söndag 31 juli 2011

Det är jobbigt att gräva!

Idag satte jag igång projektet med att anlägga lavendelgången. Jag åkte än en gång till Flyinge Plantshop, men denna gången ringde jag innan för att försäkra mig om att de hade lavendel hemma. 30 plantor väntade på mig när jag kom dit. Tjusiga!

S (snart 7 år) gjorde STORA ögon när han hörde hur många plantor jag köpt. HUR fick de plats i bilen??? Jag förklarade att de ju ännu inte är så stora utan kommer att växa till sig så småningom. Han funderade ett tag och sa sedan att "på lördag DÅ har de nog blivit stora"!!! Ja, vi får väl se ;-)

Sen har det grävts och grävts hela dagen lång. Solen gassade. Jag vill nu inte på något sätt klaga på solen men det blev väldigt varmt. Och det var tungt. MEN - nu är jag nästan färdig och det kommer att bli väldigt fint. Kroppen känns härligt tung och trött. Att gräva är verkligen en ordentlig genomkörare för hela kroppen så jag kommer nog sova gott i natt (efter att ha chockat kroppen med en sådan hård fysisk insats mitt under ledigheten!!!)

Här kommer en bild på den söta pionvallmon som jag sådde i några krukor här hemma. De är lite rangliga och har tagit stryk av det hårda regnandet. Men väldigt söta tycker jag.


Lyssnar på...
"Handens fem fingrar" med Peter Le Marc och "Vad ska du heta" med Bo Kaspers Orkester som jag ska sjunga på namngivningskalas för fina lilla I på lördag.

Hälsar Åsa som just nu känner jordens dragningskraft nedåt lite extra mycket (men som  också är väldigt nöjd med dagens arbete)

6 kommentarer:

  1. Hoppas att du hämtat dig efter det där mastodontgrävandet. Eftersom jag är en gammal dam och lite klokare (?) nu än i min krafts dagar tar jag det lugn i trädgården, jobbar aldrig tungt när det är varmt, växlar ofta om med sysslorna för att inte överanstränga någon del av kroppen, lastar bara skottkärran till hälften. Det låter förnumstigt men det är faktiskt bara självbevarelsedrift!
    Härlig färg på vallmon! Den kan jag tänka mig att ha i trädgården, heter den något särskilt?
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. så kul med lavendelgången! Jag har försökt skapa en själv, men den har inte växt till sig så bra än, men tänk när den gjort det! Härligt att mötas av en doft av lavendel när man kommer hem!
    Ha en bra dag!
    Ullis

    SvaraRadera
  3. Ska bli spännande att se lavendelgången framöver.

    Vad söt din pionvallmo är. Själv visar jag bilder på kornvallmo idag. De har också de där silkespappersliknande kronbladen.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  4. Gräva är kul men kan vara lite jobbigt.

    Fin vallmo!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Haha...ja, vem vet? På lördag visar det sig...!
    Jag vill också ha en lavendelgång...Fast nu var det ju en massa andra projekt som ska iscensättas först. Men NÅN gång i framtiden så! Lycka till med din!

    Kram // AH

    SvaraRadera
  6. Vacker pionvallmo, men det blommar för så kort tid!
    K

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for Blogger...