lördag 23 juli 2011

Hemma igen 3

Nu har vi varit ute och farit igen och kom igår kväll hem till ett regnigt Skåne. Denna turen tog oss till Stockholm-Väddö-och så tillbaka till Stockholm igen. Härliga dagar med familj och goda fina vänner. "På sommaren träffar man alla man känner" sa min äldsta pojke och nog är det så när man har familj och vänner utspridda över vårt vackra land. Besök och besöka! Men inte är det så illa med Göteborg/Bohuslän, Österlen och Stockholm/Roslagen så här i sommartid? Mycket trevligheter blir det. Och vi har haft det fina vädret med oss nästan hela tiden.

Idag har det dock regnat hela dagen. Ganska mysigt ändå med en innedag. Jag har pysslat hemma och sytt en del som har legat "på vänt" ett tag.

Jag fortsätter att "oooooa" och "aaaaha" min dahlior. Jag tycker ju de är så fina och ståtliga. Allra mest glad är jag att dahliaknölarna jag fick av min granne Elsa har klarat sig och blommor med sina  STORA praktfulla rosa blommor. Mer om dessa 25 år gamla dahlior kan du läsa HÄR! Elsa kommer inte ihåg vad de heter så jag har helt enkelt bestämt mig för att kalla dem Elsas Dahlior!


I rabatten framför kaffegropen är det trångt just nu. Astilbe, höstanemon, kärleksört och lilla rosen (vars namn jag inte vet) breder alla ut sig och knuffar på varandra. Fint tycker jag...


Förra sommaren planterade jag några rudbeckior (kommer ej ihåg vilken sort). En enda liten har överlevt och blommar så tjusigt.


En regnig hälsning från Åsa

8 kommentarer:

  1. Vilka underbara Dhalior!!!!! sov så gott. Kram Johanna

    SvaraRadera
  2. Häftig dahlia! Nu kan det vara nog med regnandet, längtar efter sol och torrväder..ha en fin söndag/Sophia

    SvaraRadera
  3. Så stor og flott dhalia ,flotte blomster.
    Ha en fin søndag ,Marit.

    SvaraRadera
  4. Wow..vilken underbart stor dahliablomma!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  5. Elsa är ju strålande!!
    Tror rosen heter The Fairy
    hälsar Barbro

    SvaraRadera
  6. Dahlior är tacksamma om man tar in knölarna på vintern. Älskar din Solhatt som du kallar Rudbeckia...älskar Solhattar:)//Helen

    SvaraRadera
  7. Vilken maffig Dahlia...
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  8. Härliga bilder!
    Inser nu att jag saknar mina dahlior från förra sommaren. Knölarna torkade ihop helt under vinterförvaringen och blev alldeles konstiga, så i år "bidde" det inga blommor. Får nog läsa på lite bättre hur man gör och prova igen nästa år!
    Önskar dig en fin start på veckan som kommer!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for Blogger...