söndag 13 oktober 2013

söndag






vi äter frukost halvelva
tända ljus, söndagens tidning och te
massor med te
en söndag som aldrig kommer att bli riktigt ljus
oavsett hur mycket träden glöder utanför
men väldigt mysig
lördagen tillbringade jag i trädgården
först på att-göra-listan stod att gräva upp dahliorna
viskade kärleksfulla ord med förhoppning att de lever vidare även nästa sommar
jag plockade in några av sommarens överlevare
de vackra. de som inte vill släppa taget riktigt än
nu står de står i vaser i köksfönstret och kikar ut på höstrusket
kramar ut det sista
ja, det var en härlig trädgårdsdag
men idag känns minst lika bra
här inne med fladdrande lågor och myskläder
virkning, värvetlyssnande
och loney dear
musik som går rakt in och värmer
om och om och om igen
lyssna här eller här eller varför inte här
(och när du ändå är igång - här)
passar så fint just nu
i morgon firar vi storebror som fyller nio
min stora, fina
jag pratar med honom om minnen
vad vi minns
allra först
han berättar och jag blir så glad i hjärtat
av att höra honom
se honom
stolt
bästa söndagen på länge

hälsar åsa

we eat breakfast at half past ten
with lighting candles , Sunday's newspaper and the
lots of the
a Sunday that will never be really light
no matter how much the trees glow outside
but very cozy. indeed
Saturday I spent in the garden
first on the to- do list was to dig up the dahlias
I whispered loving words with the hope that they will live on even next summer
picked some of the summer's survivors
the beautiful . those who do not want to let go just yet
now they stand in vases in the kitchen window. peering out at autumn
yes , it was a lovely day in the garden
but today feels just as good
with flickering flames
crochet, listening to my favourite podcast
and loney dear
music that goes straight in
again and again and again
listen here or here or even here
( and while you 're at it - here)
fits so well right now
tomorrow we´ll celebrate my oldest son who will become nine
I talk to him about memories
what we remember
the earliest memories
he speaks and makes my heart go soft
to hear him
see him
proud
best Sunday in a long time

11 kommentarer:

  1. Vi pratade också om vad vi minns nu ikväll när vi lagade mat tillsammans. Våra är ju stora, 17 och 19, så det är ett tag sedan de var små. Vi pratade om filmer, gosedjur, plastdinusaurier... Det är mysigt!

    Här har det också varit mörkt hela dagen. Ena blockljuset i köket har brunnit hela dagen. Så brukar vi ha det kring jul. Nu åskar det också!

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Lyder som rigtig søndag, når den er bedst.

    /Birgitte

    SvaraRadera
  3. Härligt med minnen!
    Sitter också här och minns.Och ler!
    För nio år sedan var det ett par som var ute på kvällspromenad. Och då regnade det inte.
    Kram!!!!

    SvaraRadera
  4. Det låter som en väldigt fin helg, perfekt när man kan kombinera trädgårdsarbete och mys inomhus. Precis så var min helg också! Och grattis i förskott till storebror!

    Kram Karin

    SvaraRadera
  5. Blir alldeles varm i hjärtat! Fina minnen att plocka fram. Låter som en perfekt helg.
    Stor kram Hélena

    SvaraRadera
  6. Rörande fin text och vackra bilder :) Gröna glasburkarna, superfina!

    /Evelina - Evelinas Ekologiska

    SvaraRadera
  7. Your photos are so beautiful! Very inspiring.
    I love the sumac photos, I have been doing a bunch of natural dyeing with that plant and have gotten some beautiful colors!!!

    xo
    Brittan

    SvaraRadera
  8. åhh, jag ska lyssna så fort jag får den där tiden, lugnet..du inspirerar till det kära vän! tänker igen att jag måste hitta någon som kan lära mig att sticka! Här ska man ut i trädgården och bädda in, packa undan och rädda från att snö som kommer. det är vitt på marken och fruset i backen. mysigt och jag blir glad i hjärtat..! sagor framför brasan ikväll. behöver nog hitta fler. de vill lyssna så ofta och jag vill läsa (ler)

    kramar en lördag, Lycke

    SvaraRadera
  9. Du skriver poesi Åsa! Jag njuter, blir lycklig inombords av det vackra, lugna, fina, stillsamma, färgerna.

    KRAM!

    SvaraRadera
  10. Ps. Grattis till födelesedagsbarnet!!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for Blogger...