söndag 19 januari 2014

om lördagen



världen hade blivit ordentligt vit under natten
"ou maj gadd", utropade barnen och övernattade kompisen och drog på sig ytterkläderna och rusade ut
i all hast
(tänk om det alltid gick så lätt)
lilla mamman gjorde mer te
drömde sig bort bland trädgårdsböckerna
vallmo, lupiner
rosa, lila och gult
det gröna. inte att förglömma
boken om tasha tudors trädgård är en av de jag ständigt återkommer till
som en underbar saga. både hon och hennes trädgård
barnen var inne och ute i omgångar
våta vantar uppradade på elementen
smält snö på hallgolvet
jag drog på mig raggsockar, lyssnade på jenny wilson och kikade ut
vackert med det vita
men nog behövdes det lite färg
även i januari
i  s y n n e r h e t i januari
jo
så nu vajar den i vinden
lampskärmen som byter skepnad lite nu och då
syns fint från köksfönstret
där jag ofta står och kikar. funderar. drömmer
på framsidan tronar snöborgen
det är januari
i all dess färg

hälsar åsa

the world had turned white overnight 
"ooooooh my god," cried the children and and put on their jackets and rushed out 
in a hurry 
(imagine if it always went so easy) 
the mother made more tea 
dreamed away among the gardenbooks 
poppies, lupines 
pink, purple and yellow 
green. of course 
the book about tasha tudors garden is one of those I continually return to 
as a wonderful tale. both she and her garden 
the children went indoors and outdoors
wet mittens lined up on the elements 
melting snow on the hall floor 
I pulled on my woolen socks, listened to jenny wilson and looked out 
so beautifull with the white snow
but it probably needed a little color 
even in January 
p a r t i c u l a r l y in January 
indeed
so now it´s swaying in the wind 
the lampshade that changes shape every now and then 
it can be seen nicely from the kitchenwindow 
where I often stand and look. thinking. dreaming 
in front of the house there is now a huge white snowcastle
it's January 
in all of its color

12 kommentarer:

  1. Vad festligt det var att se den, lampskärmen, har tänk göra nåt av en sån till kolonin i vår.Kanske med en växt i den.Tycker det var en kul idé när jag såg de mossbeklädda i julas.
    Ha en fin söndag
    kram Meta

    SvaraRadera
  2. Hvor smukt med den røde lampeskærm mod det hvide og det grå. Vi må have farver i Januar ! Tulipaner er gode indenfor, når vår længslen river i hjertet.
    Tasha Tudors Have- den bog :) Jeg elsker den ! Og ønsker mig en rød kappe som hendes :)

    SvaraRadera
  3. Härlig idé med ombytliga lampskärmen. Här gläds jag åt mitt röda rostorn i snöklädda trädgården. Fint tillsammans.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Ou maj gadd! Känner igen mig! Underbar lampa! Din sjal värmer och glädjer mig :) Den är med på en bild på bloggen häromdagen, om boken Urban Vintage :) Stor kram!

    SvaraRadera
  5. den där boken blir jag så nyfiken på(tack för tips) och Jenny Wilson, ou maj gadd! hon äger den kvinnan. spår 8!

    SvaraRadera
  6. Ja, nu behövs all färg vi kan få. Sötaste lampskärmen! :)
    Hos mig är det också så där vinterjämngrått. Tur jag har min fina sjal att mysa med. Är så glad över den! :)
    Kramar!

    SvaraRadera
  7. Tycker om din trädgård! Tycker om färg i januari ;)

    Och raggisar!

    KRAM

    SvaraRadera
  8. Hej vännen, visst har jag sett den och tyckte också mycket om den minns jag. måste nog se den igen tror jag visst. också mycket förtjust i kieslowskis filmer, musiken, färgerna, djupet helt magiska. tack för påminnelsen och dina ord rara du. har sovit så illa inatt. men äsch..nu dagen..
    åh..såg klippet och blev otroligt berörd. lika berörd som när jag såg det första gången för så många år sedan! Tycker om lampskärmen,så himelens vackert! Har också haft lampskärmar med garn lindat runt i trädgården. tror de hänger i garaget nu. måste nog plocka fram för det var ju så fint det här. ska se om jag hittar bild dem och skickar i sådana fall ***

    många kramar i dagen, Lycke

    SvaraRadera
  9. så vackert, vad är det för fint som hänger i trädet? ser ut som en del av en lampskärm...
    så fint! och kreativt!
    Kram Christina

    SvaraRadera
  10. Så fin! Det behövs verkligen lite färg just nu. Tascha Tudor är en av mina stora inspiratörer också. Jag har bara så svårt att se henne klippa gräs, rulla stenbumlingar och andra besvärliga sysslor. Runt henne bara spirar det och lägger sig tillrätta som genom magi.
    Kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for Blogger...