lördag 2 februari 2013

den första dagen. den andra dagen. och tulpanmummel






den första dagen är det vårvibbar i luften. fåglarna tokkvittrar
jag säger hej till lilla växthuset
och hänger in virkade vimplar gjorda av gamla grytlappar som jag virkat ihop till en lång rad
all snön har smält bort och ljuset är så där
hoppfullt och viskar om våren
den andra dagen, idag, är det februari på riktigt
väldigt m y c k e t februari
världen har åter blivit vit 
kanske lika bra det. februari och allt
jag gick ut och pratade med växthuset igen
idag var det en helt annan känsla där inne 
taket täckt av snö. mörkt och mysigt
grytlappsvimplarna lyste upp
jag längtar efter att kunna sitta där och ha första vårfikan
om solen bara vill värma lite mer så går det nog fint
kanske var det vårkänslan från den där första dagen
som fick mig att höra tulpanernas mummel
de pratade ivrigt i mun på varandra
de ville komma upp och sträcka ut sig. få mer plats
inte kan man väl säga nej till en sådan önskan?
inte jag
inte då

hälsar åsa

on the first day it´s spring in the air
i´m in my greenhouse putting up a long row of vintage potholders
the snow is gone and the light
is hopefully springlike
the second day, today, is very much like february
the world is white
and i´m in my greenhouse again
longing for it to get warm
so i can sit there and drink my tea
the tulips spoke to me
they wanted to stretch out
can´t say no to that
can i?


11 kommentarer:

  1. Klart du inte kan säga nej :-) Växthus... say no more!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Ett snötäckt o vintermörkt växthus är en helt annan upplevelse än ett som är vårligt solbränt :-) Nu längtar man......
    Så härliga bilder !!!
    Kram
    Chsrlotte

    SvaraRadera
  3. Det var verkligen skillnad på vädret idag och igår. Här fick vi också snö så det var vitt idag.
    Längtar också efter första vårfikan sittandes i Lugnet.

    Kram

    SvaraRadera
  4. What a lovely post and great pictures. I also did a post on my blog with different vases and tulips. So nice!
    Those green hyacint vases I do have them too. I think you already recognize them on my insta-pics. Have a great weekend and thanks for this lovely share. Sweet greet Martine

    SvaraRadera
  5. Vilket underbart poetiskt inlägg och så väl du beskriver detta on-off-väder som råder!
    Snön lär komma hit också, men just idag lyser solen på frostiga åkrar.
    Tulpaner är verkligen en försmak av våren! Så fint du har gjort!
    Ha en fin söndag!
    Lisa

    SvaraRadera
  6. Underbara våriga bilder, sååå härligt att våren är på g!!
    Jag hade tänkt höra av mig om fikabesök, men det har varit lite jobbigt ett tag. Tar det gärna när som helst nu!
    Stora kramen!

    SvaraRadera
  7. Absolutely BEAUTIFUL!!!!
    I adore tulips!
    Bye,
    Marian

    SvaraRadera
  8. Åhåh vad fint allting. Det låter så mysigt med växthus, jag önskar att jag hade ett!

    SvaraRadera
  9. Så fina bilder av tulpaner, fräscha! På den andra bilden mumlar de med varandra!

    SvaraRadera
  10. Idag har det verkligen varit vårkänsla här trots minusgrader! Jag längtar oxå efter växthuset! Nu är det inte långt kvar :))

    SvaraRadera
  11. These images are exquisite ... I keep scrolling back up for another look!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for Blogger...