tisdag 19 juni 2012

Solblöt





Den vita korgstolen har flyttat ut i växthuset. Perfekt att krypa upp i och dricka en kopp te morgon som kväll. Nu börjar ju sommarlovet snart. Håller utkik på loppisar efter ytterligare en stol som jag kan måla gul. Solgul. Hoppas på tur. Och sol.

Skördar rädisor. Stora och fina. Söta och lagom kryddiga. Flera av er vet det redan. Vet hur härligt det smakar att äta det man odlat själv. Nu vet även jag.

Lillebror sprutar ner mig med vattenslangen. Jag sprutar på honom.
Det skulle jag inte gjort.
För en arg, blöt lillebror hjälper inga "vad gör väl det?" i hela världen. Inga alls.
Nu vet även jag detta. Och jag lär väl aldrig göra om det igen. Hur blöt jag än är och hur kul vi än har.
Spruta inte vatten på en lillebror. Speciellt inte en trött lillebror som längtar efter sommarlov.
Jag sparar mina "vad gör väl det?" till en annan gång.

Vi lär så länge vi lever.
Och längtar efter sommarlov.
Snart.

Hälsar Åsa

6 kommentarer:

  1. Jag lovar att ladda kamerabatteriet :-) och visst är det gott att äta egen odlat!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Vit korgstol...så fint! Saknar mig. Hade en i många år.

    Snart är det sommarlov. Äntligen!

    SvaraRadera
  3. Nej, det är en dum idé att spruta vatten på en lillebror, det vet jag också nu. Oavsett hur mycket vatten han sprutar på mig så får jag aldrig, aldrig spruta tillbaka. Trädgårdslekarnas oskrivna regler... :) Otroligt vackra bilder, lite 50-tal, drömskt och lite hemligt. Jag gillar det verkligen! Ska spana korgstol åt dig nu när loppissäsongen drar igång på allvar. Kram!

    SvaraRadera
  4. Nej, det är sällan lekarna är på samma villkor eller hur? :-)
    Fina fina bilder.
    Ha det fint!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. hej rara i dagen. här får vi sommarlov i juli och vi längtar också. mannen jobbar från 6 på morgonen till 6 på kvällen och jag är hemma med de små stora :) men jag är ju ändå hemma så det är skönt * vilka vackra bilder. låter underbart med en solgul stol, blev sugen jag med, kika loppis och måla om, men vi har bara en bil. till helgen kanske.. och den där duken med gula prickar..åå vad fin. är det en vaxduk och var fann du den? tror vi har en likadan vit korgstol, men den håller på att falla sönder, vill inte slänga..

    kramar Lycke

    SvaraRadera
  6. Det låter underbart med en solgul korgstol. Håller en tumme för att du har lyckan med dig på någon av sommarens alla loppisar.

    Tänk om man ändå hade sommarlov! Ett som varade länge, länge. Det hade faktiskt inte gjort ont någon endaste stans...

    Önskar dig en härlig midsommarhelg!
    Kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for Blogger...