torsdag 30 januari 2014

nya tider




på morgonen som är min 40:e födelsedagsmorgon går jag på skattjakt i huset
barnen har skrivit små lappar med ledtrådar som leder mig
till hallen
köket
källartrappan
ner i källaren
fram till snickarrummet (som egentligen mest är fullt med icke-snickeri-relaterade-saker)
där
står den
presenten
blank och fin
en cykel
svart. med en röd rosett på styret
från hela min stora fina familj
precis vad jag önskade mig
nu kan jag glida fram som en prinsessa på två hjul
min första ordentliga, icke-skrot-cykel, i vuxen ålder
stort
för en nybliven fyrtioåring
(som går med mannens 10 nummer för stora strumpor på fötterna eftersom jag ständigt glömmer bort att köpa egna)

morgonen efter
när barnen blivit lämnade på skolan
och jag har en stund för mig själv
äter jag resterna av födelsedagsbakelserna
i tystnaden
blicken ut genom fönstret
snön som yr
raggisarna på. det udda paret
(dock mina egna)

föröööööörti
smakar gott

hälsar åsa

in the morning which is my 40th birthdaymorning, I go on a treasurehunt in the house 
the children have written little notes with clues that lead me 
to the hall 
kitchen 
basement stairs 
down in the basement
and there it is
my gift 
bright and beautiful 
a bicycle 
black. with a red bow on the handlebars 
from everyone in my big beautiful family 
just what I wished for 
now I can ride like a princess on two wheels 
my first real, non-crap-bicycle, as an adult
huge
for a fortyyear old me

the morning after 
when the children have gone to school 
and I have a moment to myself 
I eat the remains of the birthdaypastries
in silence 
gazing out of the window 
the snow is falling 
my woolen socks are on my feet

forty
tastes good



11 kommentarer:

  1. Grattis! 40 är en bra ålder... jag har provat i ett drygt år nu och se, nu kunde det inte vara bättre! Man kan göra en nystart. Litet och stort! Kram <3

    SvaraRadera
  2. oj, Grattis med stora fång rosor till dig vännen. och jag som gick och klurade på några rader till dig , rader som bara ska hinna fram till mina fingrar innan allting annat kommer i vägen *** 40 är fint, har ju redan fyllt, men begriper inte riktigt hur ajg kunde tro att det var så vuxet :) mer som nya 30 då kanske. fast man är väl inte lika häftig i svängarna kanske..men borde träna mer om morgnarna för att inte vara så stel i lederna, : ) pratar om mig själv såklart. Vilken fin present från din rara familj. min fina cykel står ute och fryser under snön fast den skulle in i garaget denna vinter. nyfiken på hur din ser ut. ska se om jag hittar bilder på min...
    tycker om dina tankar i ensamheten vännen..

    kramar Lycke

    SvaraRadera
  3. Grattis till dig då Hurra Hurra.Hurra. Synd att det snöar för cykeln menar jag, ingen olycka får hända så spar tills det blir barmark igen
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Stort grattis till dig Åsa!

    Nu hoppas vi ännu mer på vår snart.....så att du kan ut och cykla på din fina nya cykel.

    Kram,
    Maria

    SvaraRadera
  5. Åh! Grattis kära Åsa! <3 Riktigt ser framför mig hur du svischar förbi med nya, fina cykeln. :)
    Fortsätt njuta. Och ha den bästa av helger!
    Kramar

    SvaraRadera
  6. Oh happy day to you!!! My 30th was last week and seemed to have lasted all week which was grand! My mom said she loved 30, but 40 was even better... And 50, well, she is a firecracker so she just gets better with each decade!!! Enjoy your glorious 40!!!

    xo

    p.s. I love and admire your beautifully romanic photos!

    SvaraRadera
  7. Fint! Grattis! Jag fick också en cykel i 40-årspresent.

    SvaraRadera
  8. Hjärtligt grattis! Härligt med en fin-cykel! :) Och som så många gånger annars skriver du väldigt fint. Kram

    SvaraRadera
  9. Stort grattis! Och stort att fylla fööörti. Visst är det härligt att äntligen vara vuxen ;) Lycka till med både nya tider, cykel och raggsockor.

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  10. En jättebra ålder tycker jag. Har ju provat i två år nu ;).
    Jag har fortfarande min ljusblå cresent som jag haft sedan jag var 12 år. Cyklar iofs sällan så den får duga.
    Hoppas du hade en fin födelsedag.

    Kram

    SvaraRadera
  11. Vad mysigt att de ordnade skattjakt för dig för att hitta vår present:) så himla tråkigt att jag inte fick se varken den eller er i helgen, hoppas ni hade kul igår! Om en timme ska jag ringa bilverkstaden. Kram//Linda

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for Blogger...