tisdag 17 april 2012

Rabarberdramatik


Här växer det rabarberkaka så det knakar. Men det är inte vilken rabarber som helst...

Rabarberkaka i all ära men jag hade ett litet snack idag med min rabarber som står där ute i rabatten och hen ;-) gick inte riktigt igång på att sluta sina rabarberdagar riktigt h u r  s o m  h e l s t. Vi pratade rabarberkräm, rabarberpaj med vaniljglass, rabarbersaft, jordgubb- och rabarbermarmelad men inget gick för sig. Inte förrän jag berättade om Torta di rabarbaro con crema di mascarpone....... hände det grejer. Rabarbern på Höjden, förlåt, il rabarbaro har väl helt enkelt blivit smittad av min vurm för det italienska köket och det italienska språket. Helt förståeligt enligt mig;-)

Receptet på rabarberkakan med det vackra italienska namnet hittade jag i reportaget om Paolo Roberto i det senaste numret av Trädgård & Blommor och det låter riktigt smaskigt minsann. Nu vet ni alla vilket öde min rabarbaro går till mötes. Det gäller ju att vara förberedd när liekvinnan (alltså jag) kommer med kniven i högsta hugg! (Och det är precis NU ni hör den läskiga musiken och det zoomas in på mig då jag med kökskniven i högsta hugg är på väg ut i rabatten där il rabarbaro står med darrande stjälkar...MOAHAHAAAA).

En hälsning från rabarberdramatikern Åsa


10 kommentarer:

  1. Idag fick jag en mattidning där det finns recept på rabarbersirap. Den ska kunna ringlas över glass och det låter så gott så.

    Mycket kan det bli av rabarber!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Du är inte klok, Madicken :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Det sägs att ett gott skratt förlänger livet. Nu blir jag säkert någon månad äldre tack vare ditt inlägg!:-))
    Ha det gott!/Laila
    PS Du kan väl lägga ut receptet!

    SvaraRadera
  4. Aha, det är så man ska göra för att få igång de små liven. Undra, sa flundra vad jag ska kunna locka min rabarber med. Kanske någon liten Tarte Tartin á la Rabarber, kan tilltala.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Allt som fungerar är bra ;). Och jag kan helt fötstå lockelsen....

    Gott blir det!

    SvaraRadera
  6. Hi Asa, I love this shot of your rhubarb! The downward perspective makes it really interesting. I noticed my rhubarb is just poking out of the soil today. I am really looking forward to doing some baking with it.

    SvaraRadera
  7. Åh, fy så läskigt! Jag tror jag måste byta kanal! Skräckisar är inget för mig! ;-)
    Hoppas att din italienskklingande rabarberkaka, som jag inte ens tänker försöka skriva namnet på ;-) blir till allas belåtenhet!
    Ha det fint! /Caroline

    SvaraRadera
  8. Så var mina rabarberplanter i jorden och jag har bestämt mig för att göra som Alice i det engelska trädgårdsprogrammet; vänta tills nästa år o plocka dem. Hmmmmm....blir svårt!!! Jag hade ju också spetsat in mig på den där rababerkakan ;o)
    Svarta o röda vinbär och krusbär på stam fick också komma i jord idag, piazzan är lagd och jag är helnöjd :o) Nu börjar det likna nåt!!
    (piazzan hamnade ovanpå gräset med markduk under, där gav jag helt enkelt upp med mitt grävande. Har ju som sagt en hel del kvar att gräva)

    Må gott bland dina rabarberplanter :o)
    Kram
    Ulrika

    SvaraRadera
  9. Haha, du är för go! Rabarber är ljuvligt, i alla dess former. :) Men du, du vet väl om att du inte ska skära rabarbern med kniv? För längsta möjliga skörd ska du vicka/dra loss dem nere vid "roten". Inga knivar! ;)

    Kram på dig

    SvaraRadera
  10. Det finns knappast något vackrare än rabarbaro på "väg upp"! Heter det verkligen rabarbaro på italienska eller är det ett hitte-på-ord? Mina kunskaper i språket är - noll.

    Kommer att tänka på den danska filmen "Italienska för nybörjare". Inte för att man lärde sig så mycket italienska, men det är en riktigt bra film!

    Kram Tamara

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for Blogger...