lördag 12 november 2011

Lövblåsare - vik hädan!

När jag kom till Simrishamn igår körde jag förbi den lilla Brunnsparken där marken till stora delar var helt täckt av brun/röda löv. Det var otroligt vackert och jag kände direkt hur det började klia i kamerafingrarna! Ett ypperligt "kodak-moment" väntade på mig där i parken. Jag hade inte tid att stanna till just då men började genast se bilderna framför mig i huvudet.


På lunchen begav jag mig dit igen men hörde på avstånd ett FÖRFÄRLIGT ljud. Det lät som en hel hop med lövblåsare hade invaderat parken och höll på att förstöra allt det vackra. Jag såg för min inre syn dagens fotoprojekt blåsa bort i ordets rätta bemärkelse. När jag kom fram såg jag mycket riktigt två personer med var sin lövblås handen men de hade ännu inte hunnit fram till trappan som jag hade siktat in mig på att fotografera. Jag drog en lättnadens suck. Förmodligen såg jag lite stressad och smågalen ut där jag sände ut mina onda ögon mot dem med kameran i högsta hugg "Ni skulle bara våga röra MINA löv!!!!".


Idag har det blivit ännu mera löv i form av lövkrattning på barnens skola/förskola. De har en sk fixardag en lördag per termin där vi föräldrar hjälper till med diverse ute- och innesysslor. Det kan vara allt från att kratta löv, putsa fönster, riva väggar, sätta upp hyllor.... Man hjälper till med sådant man känner att man kan helt enkelt. Skolan/förskolan har en stor härlig utemiljö där det står många gamla ekar och äppelträd som ju resulterar i en hel del löv nu på hösten. Så idag har det krattats löv i en del timmar. Det känns bra att hjälpa till och det hinner hända en hel del en dag som det här när så många föräldrar sluter upp och jobbar på. Så här efteråt känner jag mig härligt mör i kroppen, lite frusen men även varm om kinderna efter att ha varit ute i sköna novembersolen.


Hoppas det är fler som haft en härlig utedag. Jag blir inte förvånad om det kommer att fladdra förbi ett löv eller två i mina drömmar i natt ;-)

Hälsar Åsa


10 kommentarer:

  1. I sådana lägen vill man ju inte se en lövblås så klart.
    Här hemma tog maken två varv med lövblåsen han har på jobbet och det var effektivt.
    Jag är som du, jag ser bilder och bara måste fota. Det blir liksom som ett gift det där.

    Ha en bra kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  2. :-D Det är lustigt hur olika man ser på saker och ting. Du framstår som lätt galen när du vill fånga det som lövblåsarna såg som stök. De skulle bara veta vilka fina bilder du lyckades fånga.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Underbart vackert! Jag blir som ett litet barn på hösten. Måste släpa fötterna i lövhögarna så att det prasslar så där härligt... :) Bästa prasselminnet är från Paris och Champs-Élysées förra hösten! :)

    SvaraRadera
  4. Det händer faktiskt att jag längtar efter en lövblås, men det är inte ofta - naturen brukar fixa det där med att sopa undan löven här på åsen. Löv gör sig alldeles förträffligt på bild och din trappbild från Brunnsparken (en riktig liten pärla till park!) är väl ett utmärkt exempel på det! Trist om blåsarna hade virvlat runt i fotomotivet!
    En härlig kväll önskas dig.
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  5. Hihi, du är ju för skön! Kan nästan se framför mig hur du hade skrämt kommungubbarna från vettet om de hade börjat blåsa löv på fel ställe! ;)

    Jag gillar också att städa på barnens förskola. Där finns också en stor gård och de brukar alltid ordna fika så det blir en mysig stund då man hinner prata med de andra föräldrarna i lugn och ro för en gångs skull.

    Hoppas du har en fin kväll! Kram Hanna

    SvaraRadera
  6. Hihi, vilket skönt inlägg! Jag blir glad av din entusiasm.
    Vilken tur att du hann fota alla härliga löv innan blåsen kom.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Vilka härliga lövbilder, Tur du hann före lövblåsarna.
    Vad trevligt med fixardag på förskolan, är det en kommunal eller privat förskola/skola? Man måste ju få otroligt mycket gjort på såna dagar.

    /Jessica

    SvaraRadera
  8. Snygga lövmattor, vilken tur att du hann före lövblåsmarodörerna!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  9. Hihi...tur du hann före.
    Jag går också gärna och sparkar i lövhögar...är inte tillräckligt vuxen för att sluta med det :))
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  10. Vilka fina bilder. Särskilt den med trappan är i min smak. Ha det fint!

    /Anna

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for Blogger...